Proces uzawodowienia w Ośrodku
Dwuletnim programem uzawodowienia objęci są wychowankowie dwóch ostatnich klas szkoły podstawowej oraz wychowankowie kontynuujący naukę w szkołach zawodowych i średnich na terenie Warszawy. Program uzawodowienia w klasie VII i VIII szkoły podstawowej prowadzony jest w dwóch kierunkach: przygotowanie teoretyczne i przygotowanie praktyczne.
Przygotowanie teoretyczne do wyboru zawodu i szkoły ponadpodstawowej oraz wejścia na rynek pracy odbywa się przez zajęcia, które są prowadzone przez psychologów-terapeutów oraz wykwalifikowanych doradców zawodowych pracujących w porozumieniu z pracownikiem socjalnym Ośrodka. Praktyczne przyuczenie do zawodu w ramach szkoły podstawowej odbywa się w specjalnie przygotowanych i dobrze wyposażonych pracowniach, pod bacznym okiem wykfalifikowanej kadry pedagogicznej chłopcy uczą się w zawodach: STOLARZ i KUCHARZ. Realizacja programu przebiega w dwóch etapach.
- Pierwszy etap
Rozpoczyna się w klasie VII cyklem wykładów dotyczących różnych zawodów oraz zajęciami dotyczącymi odkrywania własnego potencjału zawodowego.
Celem zajęć jest poznanie siebie, swoich predyspozycji zawodowych, umiejętności, zasobów, celów związanych z pracą zawodową, doświadczanie pracy w zespole, rozwijanie umiejętności i zdobywanie informacji pozwalających przezwyciężyć bariery osobiste, określenie mocnych i słabych stron zawodowych i osobowościowych, wzmocnienie wiary we własne możliwości oraz inspiracja do podejmowania decyzji zawodowych. Zajęcia rozpoczynają się w maju w systemie piątkowo-sobotnich spotkań obejmujących 20 godzin (dwa spotkania piątek-sobota po 5 godzin) w grupach 15 osobowych.
- Drugi etap
Rozpoczyna się w klasie VIII i obejmuje szerokie spektrum działań mających na celu zmotywowanie wychowanka do podjęcia właściwych decyzji związanych z jego przyszłością. Również ten etap realizowany jest w ramach piątkowo – sobotnich spotkań. Zajęcia rozpoczynają się cyklem warsztatów psychologicznych. Celem jest poznanie teorii komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz autoprezentacji. Przełamywanie barier i pokonywanie własnych ograniczeń. Znaczenie świadomości siebie podczas poszukiwania pracy, próba wypracowania indywidualnego stylu prezentowania przez uczestników własnej osoby. Przewidziany czas realizacji to 20 godzin (4 dni*5h), w grupach 15 osobowych.
BLOKI TEMATYCZNE ZWIĄZANE Z AKTYWIZACJĄ ZAWODOWĄ
- Asertywność – konstruktywna postawa wobec życia
Cel: Efektywne zarządzanie swoimi emocjami, kształtowanie zachowań asertywnych w życiu codziennym oraz w miejscu pracy, nauka umiejętności pozytywnego myślenia, wzmocnienie poczucia wartości, zmiana nawyków myślowych oraz ukierunkowanie na sukces. Przewidziany czas realizacji to 20 godzin (4 dni*5h), w grupach 15 osobowych. Program zajęć:
- Asertywna autoprezentacja – otwarte wyrażanie swoich uczuć, opinii i potrzeb
- Dlaczego warto być asertywnym?
- Zabawy integracyjne umożliwiające samoocenę asertywności
- Mapa asertywności – psychotest
- Asertywny język ciała i umysłu
- Sztuka mówienia nie bez poczucia winy
- Trening podstawowych zachowań asertywnych – odgrywanie przed kamerą scenek odmawiania, stanowienia i obrony własnych granic oraz wyrażania próśb
- Przekonujący język ciała – ćwiczenie postawy, głosu, gestów i mimiki
- Praktyczne stosowanie technik asertywnych – zdarta płyta, odroczenie asertywne, asertywne pytanie.
- Granice asertywności – budowanie zdrowych granic
- Konstruktywna krytyka
– Zasady formułowania skutecznych komunikatów zwrotnych
– Trening wyrażania uczuć pozytywnych – ćwiczenia interakcyjne
– Trening konstruktywnego krytykowania
– Asertywne przyjmowanie ocen - Podsumowanie – informacje zwrotne
- Komunikacja interpersonalna w miejscu pracy
Cel: ćwiczenie umiejętności komunikowania się z ludźmi w różnych sytuacjach społecznych, ukierunkowanie na sytuacje zawodowe, przełamywanie barier komunikacyjnych, rola i znaczenie komunikacji niewerbalnej. Przewidziany czas realizacji to 20 godzin (4 dni*5h), w grupach 15 osobowych.
- Warsztaty aktywnego poszukiwania pracy
Cel: nabycie umiejętności poruszania się po rynku pracy, racjonalnego zaplanowania poszukiwań pracy, samodzielności i aktywności w działaniu, znajdowania możliwości zatrudnienia, nabycie umiejętności przygotowania profesjonalnych dokumentów aplikacyjnych oraz przygotowanie się i przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej.Przewidziany czas realizacji to 40 godzin (5 dni*8h), w grupach 15 osobowych.
- Moja droga do pracy
Cel: nabycie umiejętności poruszania się po rynku pracy, doświadczanie kontaktu z barierami i próba przekroczenia ich, pozytywne formułowanie oczekiwań wiążących się z poszukiwaniem pracy, zwiększanie poczucia bezpieczeństwa w poruszaniu się w środowisku pracy. Przewidziany czas realizacji to 20 godzin ( 4dni*5h), w grupach 15 osobowych.
- Dokumenty aplikacyjne Twoją wizytówką
Cel: przekazanie osobom poszukującym pracy wiedzy na temat roli dokumentów aplikacyjnych, rodzajów życiorysów, zasad tworzenia dokumentów aplikacyjnych oraz trybu ich składania i wysyłania. Przewidziany czas realizacji to 10 godzin (2 dni*5h), w grupach 15 osobowych.
- Rozmowa kwalifikacyjna – Twój osobisty klucz do sukcesu
Cel: poznanie zasad prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej, przygotowanie do rozmowy, uświadomienie uczestnikom korzyści, jakie mogą osiągnąć, jeśli starannie przygotują się do spotkania z pracodawcą, przeanalizowanie błędów i potknięć popełnianych podczas rozmów kwalifikacyjnych. Przewidziany czas realizacji to 10 godzin ( 2 dni*5h), w grupach 15 osobowych.
- Zarządzanie karierą zawodową
Cel: Określenie predyspozycji zawodowych oraz ścieżki kariery zawodowej, zaplanowanie indywidualnego planu działania w obszarze mojej kariery zawodowej. Przewidziany czas realizacji to 20 godzin (4 dni*5h), w grupach 15 osobowych.
Fakt przysposobienia do zawodu potwierdzony jest specjalnym zaświadczeniem otrzymywanym przez absolwentów Szkoły Podstawowej nr 174 w Warszawie przy ul. Barskiej 4, funkcjonującego w ramach Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego Księży Orionistów.